Napjainkban egyre több embert foglalkoztat a saját vállalkozás gondolata, ami fantasztikus dolog, hiszen ez azt jelenti, hogy egyre több ember szeretné megvalósítani az álmait, szeretne (viszonylag) független, saját időbeosztással működő munkát.

Sajnos az idei év nagyon sokunk számára nem úgy alakul, ahogy elterveztük, de érdemes lehetőségként tekinteni erre az időszakra. Itt az idő az alapos tervezésre, előkészületekre és az indulásra. Összefoglaltam, mire van szükséged ahhoz, hogy 2020-ban egy sikeres márkát hozhass létre.

Hogyan hozz létre sikeres brandet?

Hogyan hozz létre sikeres brandet?

Kezdjük az alapoktól. Mi a brand és miért van szükséged brandingre?

{
{

A brand a vállalkozásod személyiségének megjelenítése vizuális formában. Ezt támogatja a branding, ami egy összetett márkaépítési folyamat, segít megmutatni a célközönségednek, mi a vállalkozásod, hogyan és miért működik.

Bővebben a branding folyamatáról és szerepéről ebben a bejegyzésben írtam:

1. lépés a sikeres brand felé: Találd meg a fókuszt!

1. lépés a sikeres brand felé: Találd meg a fókuszt!

Valószínűleg van elképzelésed arról, hogy mire szeretnéd építeni a vállalkozásod. Ebben az esetben nézz körül abban a szegmensben, ismerd meg azokat a vállalkozásokat, amik hasonlítanak az elképzeléseidhez, próbáld megfogalmazni, mi az, amit te is úgy csinálnál, és mi az, amit jobban, különlegesebben. Nagyon fontos, hogy a különlegesebb legyen túlsúlyban, különben beleeshetsz abba a hibába, hogy lényegében lemásolod a konkurenciát!

Ha még nincsenek konkrét elképzeléseid, csak azt tudod, hogy freelancer szeretnél lenni (blogger, virtuális asszisztens, vagy szabadúszó a saját szakterületeden), egy picit bonyolultabb a kérdés. Első lépésben meg kell találnod azt a témakört, területet, niche-t, amivel foglalkozni szeretnél.

Át kell gondolnod, mi az, amiben tényleg jó vagy, vagy legalábbis érdekel annyira, hogy folyamatosan fejleszd magad.

Az érdeklődési köröd lehet szerteágazó, de az a legjobb, ha a szolgáltatásaid/témáid nagyjából egy szegmensbe tartoznak.

Az oka egyszerű: valószínűleg nem lesz arra időd, hogy minden területen egyszerre, ugyanolyan színvonalon olvass, fejleszd magad. Főleg, ha az egyikben sokkal több munkád lesz.

2. lépés a sikeres brand felé: Nevezd el a márkád!

2. lépés a sikeres brand felé: Nevezd el a márkád!

Hacsak nincsenek millióid kutatásokra, a márka elnevezése okozhat fejtörést. Ha a szakterületeden válasz szabadúszóvá, a legjobb megoldásnak az tűnhet, ha egyszerűen a saját nevedet használod. Eleinte én is kacérkodtam a gondolattal, de végül mégis a Dianaviktoria mellett döntöttem, a következő pontok mérlegelése után:

N
N

Legyen a név egyszerű, könnyen megjegyezhető. A legjobb, ha 2-3 szótagú nevet választasz, ami gördülékenyen, egyszerűen kimondható. 

N
N

Ne legyen az átlag felhasználó számára kiolvashatatlan/kimondhatatlan. Számos vállalkozás választ olyan nevet, ami nehezen megjegyezhető, kimondhatatlan, vagy azt hiszed, helyesen ejted, de mégsem. Találkoztál már ilyennel, igaz? Kellemetlen érzés volt benned, amikor mások előtt kellett kimondanod?

N
N

Ha lehet, építsd bele a névbe azt, amit képviselsz, amivel foglalkozol. Viszont ebben az esetben is érdemes egyszerűségre, rövidségre törekedni.

N
N

Ha a szabadúszás átmeneti időszak, vagy egyszemélyes márkát építenél, használd a saját neved. Ennél jobban semmi nem ír le téged és a személyes márkád! Viszont, ha tervezed, hogy a későbbiekben bővülni szeretnél – akár 1-2 fővel is – válassz olyan nevet, amivel a csapattársaidat is bevonhatod, anélkül, hogy azt éreznék, elvesznek mögötted.

3. lépés a sikeres brand felé: Tervezd meg a márkád profilját!

3. lépés a sikeres brand felé: Tervezd meg a márkád profilját!

Itt azokat a pontokat kell végiggondolnod, amiket a weboldalad “Rólam” oldalára írnál. Egy leírás a vállalkozásodról, a történetéről, a termékeidről/szolgáltatásaidról, mi van a márkád mögött. Ezt fontos alaposan kidolgoznod, hiszen ez alapozza meg a vállalkozásod jövőjét.

A profilodat a következő pontok alapján építsd fel:

  • Mi a vállalkozásod (szellemi) terméke?
  • Mi az a probléma, amire megoldást szeretnél nyújtani?
  • Ki a célközönséged?
  • Mi a vállalkozásod víziója? Milyen a személyisége?
  • Mit és hogyan szeretnél kommunikálni a célközönségednek?

4. lépés a sikeres brand felé: Tervezd meg a márkád vizuális kommunikációját!

4. lépés a sikeres brand felé: Tervezd meg a márkád vizuális kommunikációját!

A vizuális kommunikáció az egyik legfontosabb része a brandingnek. Ha a márkád minden vizuális kommunikációja egységes, és tökéletesen illik a márkádhoz, az megadja az erőt és az egységet. Ennek csak egy kis része az, hogy az embereknek tetszik a vizuális megjelenésed. Az arculati színeid, a betűtípusok, amiket a márkád használ, az első pillanatban megmutatják a személyiséged, és azt, hogy milyen érzést szeretnél kelteni a márkáddal kapcsolatban.

Hogyan segíti az egységes vizuális kommunikáció a márkádat?

  • meghatározza, ki vagy
  • megkülönböztet másoktól
  • professzionálisan hat
  • segít több bevételt szerezni
  • irányt ad a vállalkozásnak
  • egységesíti a márkát
  • megmutatja a személyiséged (és a márkádét is)
  • megfogja a célközönséged

Ezek a lépések segítenek abban, hogy átgondold, hogyan épüljön fel a branded, hogyan szeretnél kommunikálni, mit szeretnél átadni magadról és a márkádról. A vállalkozás építésének azonban elengedhetetlen az üzleti és marketing tervezési része, amiről itt olvashatsz.

Remélem, hogy tudtam segíteni 🙂

Szeretnél még többet olvasni a márkaépítésről?